Ajaako ympäristöministeriö taloyhtiöt ja kunnat kaaokseen?

Lyhytvuokrausta koskevaan lakiesitykseen voi jättää lausuntoja 25.4.2025 asti. Esityksen
mukaan omassa käytössä olevaa asuntoa saisi vuokrata rajattomasti, sijoitusasuntoja
vähintään 90 ja kunnan päätöksellä 180 vuorokautta. Lyhytvuokrausasuntojen määrälle ei
olisi rajoituksia, joten kokonaisia asuinkerrostaloja ja -alueita voisi siirtyä majoituskäyttöön.

Ehdotuksen sisältö kertoo voimakkaasta poliittisesta ohjauksesta.

Muutos merkitsisi asuntojen laittoman majoituskäytön laillistamista. Taannehtivasti
vaikuttava päätös muuttaa kodin piiriin kuuluva ympäristö kaupalliseksi tilaksi murtaisi
asukkaiden perusoikeuksiin kuuluvaa luottamuksensuojaa. Vaikutukset asukkaiden
kotirauhaan ja omaisuudensuojaan olisivat merkittävät.

Ehdotus on myös asuntopoliittisesti huolestuttava. Asuntosijoittajat siirtyisivät paremman
tuoton perässä vuokranantajista asuntomajoittajiksi. Se vähentäisi vuokra-asuntojen
saatavuutta ja nostaisi vuokria. Vuokra-asuntopula yhdessä jo tehtyjen asumistuen
leikkausten ja toimeentulotuen ehtojen kiristysten kanssa pahentaisi pienituloisten
asemaa. Vuokra-asuntopula johtaisi vaikeuksiin saada työvoimaa ja heikentäisi
työllisyysastetta.

Uudistus romuttaisi kaupunkisuunnittelun ja kaavoituksen merkityksen. Asukkaiden
väistyessä asuntomajoituksen tieltä koulut ja päiväkodit olisi rakennettava uudelleen.
Samalla avattaisiin ovi hallitsemattomaan maankäyttöön – mitä muita elinkeinoja
asunnoiksi kaavoitetuilla tonteilla voisi jatkossa harjoittaa?

Kunnat menettäisivät verotuloja. Lyhytvuokrauksesta maksettava pääomavero menee
valtiolle, ei kunnille. Asuintonteista maksettava kiinteistövero on pienempi kuin liiketonttien
vero. Asukkaille ja kunnille jäisivät haitat, riidat ja ”lyhytvuokrausvaalit” joka neljäs vuosi.

Asunnot eivät ole tarkoitettu majoittamiseen, eivätkä ne täytä hotellien
turvallisuusvaatimuksia. Kuitenkin 180 majoituspäivää asunnossa tarkoittaisi, että asunnon
vuotuinen käyttöaste olisi 50%. Se on sama kuin hotellien keskimääräinen käyttöaste ja
tarkoittaisi, että esityksen mukaisesti toteutettuna asunnot olisivat täysimittaisessa
majoituskäytössä.

Vaikka matkailu on tärkeä elinkeino, majoitus tulee järjestää siten, ettei matkailulle tarvitse
uhrata asukkaiden oikeutta asuntoon ja kotiin. Matkailumajoitus tulee ratkaista
kaavoituksen yhteydessä. Yksi hyvä vaihtoehto Rovaniemellä olisi osoittaa matkailulle
oma matkailupalvelujen alue esimerkiksi Napapiirin alueelle. Toimivia esimerkkejä
matkailutoimintojen keskittämisestä ovat vaikkapa Kittilän Levi tai Inarin Saariselkä.

Kirjoittaja: Päivi Salminen, joka on ehdolla kunta- ja aluevaaleissa.

Kuntavaalit nro: 166

Aluevaalit nro: 2231